Historie

Sinds 2002 is Meld Misdaad Anoniem een belangrijk wapen in de aanpak van criminaliteit in Nederland. Dankzij de ruim 150.000 meldingen zijn meer dan 18.000 personen aangehouden, minstens 12.500 zaken opgelost en 1.650 misdrijven voorkomen.

Meld Misdaad Anoniem start in 2002 als pilot van het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing (NPC). Het initiatief is gebaseerd op het concept Crime Stoppers, dat actief is in onder andere de Verenigde Staten, Engeland, Canada en Australië.

Structurele en landelijke voorziening
De pilot bleek succesvol. Zo werd er mede dankzij tips via M. een aanhouding verricht in een zestien jaar oude moordzaak in Groningen, een verdachte aangehouden van een overval met dodelijke afloop in Gelderland en werden er vier verdachten aangehouden in verband met een dubbele moord in het Haagse drugscircuit. De pilot leverde belangrijke daderinformatie op en werd hiermee een succes. De ministers Piet Hein Donner (Justitie) en Johan Remkes (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) besloten M. als structurele-en landelijke voorziening voort te zetten. In december 2003 wordt Stichting Meld Misdaad Anoniem opgericht.

Bekendheid
In het pilotjaar zijn 5.300 meldingen doorgestuurd naar de partners van M. Dankzij de toenemende naamsbekendheid stijgt het aantal meldingen in de eerste jaren aanzienlijk. In het vijfde jaar ontvangt de anonieme meldlijn al 13.500 meldingen. In 2014 is het aantal meldingen zelfs gestegen naar 15.800. Nog belangrijker is dat de anonieme meldingen ook daadwerkelijk concrete resultaten opleverden. In totaal zijn er dankzij deze anonieme tips en onderzoeken van de partners van M. tenminste 18.000 aanhoudingen verricht, meer dan 12.500 zaken opgelost en 1.650 misdrijven voorkomen.

Campagnes
Diverse landelijke campagnes sierden door de jaren heen het straatbeeld. Voorbeelden zijn de campagne over illegale grondstoffen, de campagne ‘Stank voor dank’ over agressie en geweld tegen werknemers met een publieke taak en de campagne op Schiphol over kindersekstoerisme. In 2006 startte M. een campagne tegen gedwongen prostitutie, met de boodschap ‘Schijn bedriegt’. Vanwege de succesvolle resultaten werd deze campagne in 2014 uitgebreid en opnieuw gestart. Bekend is ook de overvalcampagne uit 2012 en 2013. De campagne speelde in op dilemma’s van jonge meiden, maakte ze bewust van de gevolgen van overvallen en spoorde hen aan om anoniem te melden.

M. werkt ook op lokaal of regionaal niveau samen met partners aan de aanpak van criminaliteit. Onder de titel ‘Met M. in actie’ wordt M. sinds 2007 ingezet bij de lokale veiligheidsaanpak. Een ‘Met M. in actie’ is een op maat uitgewerkte aanpak. Lokale partners hebben hierin een centrale rol. De acties zijn gericht om burgers te betrekken bij lokale thema’s en de meldingsbereidheid te verhogen.

Resultaten
Kijk op de pagina Nieuws voor een selectie van opgeloste zaken in de afgelopen jaren.