Loverboyprobleem centraal in campagne Meld Misdaad Anoniem
"Het zou je dochter kunnen zijn… in de greep van een loverboy." Vanwege het succes van voorgaande jaren start Meld Misdaad Anoniem onder deze titel een nieuwe campagne tegen loverboys en andere vormen van mensenhandel. Doel is om de seksbranche (klanten en sekswerkers) en zorgverleners te bereiken. In het bijzonder worden professionals benaderd die werken met jeugd of met verstandelijk beperkte mensen. De campagne is een opdracht van het ministerie van Veiligheid en Justitie.
Omstanders worden via een online campagne, brochures en workshops geattendeerd op de signalen van mensenhandel. Misstanden kunnen worden gemeld bij de politie of anoniem bij M. via 0800-7000 of online. De vorige campagne (2014-2015) leidde tot bijna drie meldingen per week over gedwongen prostitutie ( 32%). Doelstelling is om nu ook meer zicht te krijgen op minderjarige slachtoffers.
Loverboymethodiek
De laatste campagne leidde tot een recordaantal meldingen over misstanden in de prostitutie, waarbij 33 keer werd gemeld over minderjarigen. Recent werden celstraffen geëist tegen drie mannen wegens seksuele uitbuiting van twee zusjes van 16 en 17 jaar. Het onderzoek werd gestart na een M.-melding. Annemarie van der Burg, projectleider bij M.: "Via onze meldlijn wordt concrete informatie doorgegeven. Bijvoorbeeld hoe er wordt geadverteerd en hoe naaktfoto's worden verspreid; via welk 06-nummer iemand bereikbaar is; voor welk relatief laag bedrag seks wordt aangeboden en op welke locaties meiden werken."
Getuigen zijn onmisbaar
De kans dat een slachtoffer van mensenhandel zelf meldt is heel klein. Daarom zijn meldingen van getuigen onmisbaar om criminelen aan te pakken. Uit de afgelopen campagne bleek dat mensen vaak wel willen melden, maar niet altijd weten wat ze moeten melden of waar ze op moeten letten. De nieuwe campagne maakt het gemakkelijker om signalen te herkennen, zoals een meisje dat vaker de Spoedeisende Hulp bezoekt in verband met zwangerschap, een SOA of verwondingen.
Online campagne
Via banners op sekssites, een facebookcampagne, nieuwsbrieven, mailingen en een informatiebrochure worden mensen benaderd die in de prostitutiebranche werken of prostituees bezoeken. Maar ook mensen die in de (jeugd)zorg werken, kunnen worden geconfronteerd met mogelijke slachtoffers. Een speciale animatiefilm en campagnepagina beschrijven voorbeelden en signalen voor deze doelgroepen. Niet elk signaal duidt op mensenhandel, maar ziet iemand voor langere tijd een combinatie van signalen, dan is het belangrijk om dit te melden.
Vangnet voor zorgverleners
Daarnaast staat de campagne stil bij melddilemma's bij hulpverleners, zoals de vertrouwensrelatie die mensen hebben met een cliënt. Van der Burg: "Tijdens de vorige campagne verzorgden we workshops voor zorgverleners. Daar kwamen positieve reacties op. Mensen melden bij voorkeur bij de politie, maar vinden het prettig om een achtervang te hebben. Ze kunnen bijvoorbeeld ook overleggen met M. zonder dat er een melding wordt gemaakt. Daarnaast levert de samenwerking met zorginstanties veel ambassadeurs op die de campagne en meldlijn uitdragen."