Veelgestelde vragen

Algemeen

Wat kan ik melden bij M.?

Je kunt bij M. terecht met informatie over (ernstige) criminaliteit. Dat kunnen heel veel soorten strafbare feiten zijn. Je kunt bijvoorbeeld melden over een overval, brandstichting, wapenhandel, inbraak, bedreiging, mensenhandel of moord- en doodslag. Je kunt ook melden over fraude met verzekering, de belasting, sociale premies of uitkeringen.

De informatie die je doorgeeft aan M. wordt niet altijd een melding. Je moet aan M. zoveel mogelijk concrete feiten over een gebeurtenis of persoon doorgeven. Vage of algemene beschrijvingen zijn onvoldoende. Er moet sprake zijn van een strafbaar feit of de voorbereiding van een strafbaar feit.

Wat gebeurt er met een M.-melding?

De medewerker van M. maakt een melding op en stuurt deze door naar één of meer partners. Dit zijn bijvoorbeeld de politie, de verzekeraars, de energiemaatschappijen, de AIVD, de Kansspelautoriteit, de Rijksrecherche en de Koninklijke Marechaussee. Zij kunnen hiermee niet zomaar ergens binnenvallen of iemand aanhouden. Een anonieme melding moet eerst worden getoetst. Kloppen de gegevens in de melding en is er meer over een verdachte of een adres bekend?

Nader onderzoek kan nieuwe feiten opleveren. Als die feiten de anonieme melding onderbouwen dan kunnen de partners overgaan tot actie en kan de M.-tip:
• worden toegevoegd aan een onderzoek
• aanleiding zijn tot het opstarten van een nieuw onderzoek
• aanleiding zijn voor het heropenen van een oude zaak

Een M.-melding is zo een puzzelstuk in een groter geheel en wordt onderdeel van de gebruikelijke onderzoeken van bijvoorbeeld de politie of het fraudeloket van een verzekeraar. De instanties zijn zelf verantwoordelijk voor wat er met de informatie wordt gedaan. Zij moeten zich daarbij houden aan bestaande wet- en regelgeving voor het doen van onderzoeken.

Wie ontvangen de meldingen van M.?

De meeste meldingen worden doorgestuurd naar de politie. Afhankelijk van het onderwerp kunnen ook andere partners meldingen ontvangen zoals de netbeheerders, de AIVD, de Kansspelautoriteit, Rijksrecherche, de verzekeraars en de Koninklijke Marechaussee.

Kan de politie zomaar binnenvallen na een M.-tip?

Een groot misverstand is dat de politie nadat zij van M. een melding heeft gekregen, zomaar ergens binnenvalt of iemand aanhoudt. Dat kan niet. Hoe ze omgaan met een M.-tip is aan regels gebonden. Een anonieme melding moet eerst worden getoetst. Kloppen de gegevens in de melding en is er meer over een persoon of adres bekend? Nader onderzoek moet nieuwe feiten opleveren. Als die feiten de anonieme tip onderbouwen, kan de politie overgaan tot actie. Deze regels zijn tot aan de Hoge Raad in jurisprudentie vastgelegd.

Wat kan ik doen als ik een probleem in de beveiliging van de website heb ontdekt?

De veiligheid van onze websites en systemen staat hoog in het vaandel. Als je ondanks de aandacht en zorg voor de beveiliging van onze websites een zwakke plek heeft aangetroffen, vragen wij je om deze informatie met ons te delen. We werken graag met je samen om de situatie adequaat op te lossen en onze websites nog beter te beschermen. Lees hiervoor onze responsible disclosure op www.meldmisdaadanoniem.nl/responsibledisclosure.

Heb je een klacht over M.?

Wij doen onze uiterste best om je goed van dienst te zijn. Toch kan het voorkomen dat je niet tevreden bent over onze dienstverlening. Heb je een klacht over M. of de werkwijze van onze partners? Geef dit dan door via ons contactformulier. Klachten over M. neemt de directie van stichting NL Confidential zelf in behandeling.

Heb je een andere vraag?

Staat je vraag niet op deze pagina? Stel je vraag via ons contactformulier. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact op.

Bellen met 0800-7000

Hoe verloopt een gesprek met M.?

Ieder gesprek is uniek. Tijdens een telefoontje met M. worden zoveel mogelijk concrete feiten en details over een gebeurtenis of persoon doorgenomen. Daarnaast moeten we je anonimiteit kunnen waarborgen. Niet ieder telefoontje wordt een melding. Er moet sprake zijn van een strafbaar feit of de voorbereiding van een strafbaar feit. Vage of algemene beschrijvingen zijn onvoldoende.
Daarom zal de medewerker onder andere vragen naar:

Wie?
• een naam of adres van een persoon;
• waar die persoon werkt;

Wat?
• details over wat hij heeft gezegd of gedaan;
• wat is de persoon precies van plan;
• een wapen dat is gebruikt;
• een kenteken van een auto.

Waar?
• de precieze plaats waar de gebeurtenis heeft afgespeeld;
• Wat is de naam van de school, uitgaansgelegenheid et cetera?

Wanneer?
• een datum en tijdstip.

Hoe beschermt M. mijn anonimiteit?

Bij M. werkt een klein team met goed opgeleide medewerkers. Zij hebben maar één doel voor ogen: jouw anonimiteit beschermen.

Verantwoordelijkheid M.:
• je telefoonnummer is niet te zien
• M. neemt geen telefoongesprekken op
• M. noteert geen naam, adres en andere persoonlijke gegevens
• geef je per ongeluk toch je naam? Dan noteert M. die informatie niet

Verantwoordelijkheid beller:
• Zorg dat je in een omgeving staat waar je anoniem kan bellen
• Verwijder het telefoonnummer van M. na je melding

Ik heb gebeld. Waarom neemt M. mijn melding niet op?

Niet elk telefoontje wordt een melding. Een melding wordt bijvoorbeeld niet doorgezet als:

  • We jouw anonimiteit niet kunnen waarborgen. Bij M. ben je altijd anoniem. Maar ben je ook anoniem voor degene waarover je meldt? Als de politie hem of haar oppakt, gaat deze persoon dan niet aan jou denken? Het antwoord op die vraag is belangrijk voor het kunnen garanderen van jouw anonimiteit. Daarom vraagt de medewerker van M. hier altijd naar. Tijdens het gesprek kan blijken dat je de enige getuige bent van de misstand die je wilt melden. In dat geval maakt M. geen melding op.
  • De melding niet voor M. bedoeld is. Is jouw telefoontje bedoeld voor M. of wilde je bijvoorbeeld eigenlijk de politie of de Belastingdienst bellen? Kijk bij partners hoe je rechtstreeks met hen contact kunt opnemen.
  • De informatie te weinig feiten bevat. De medewerker van M. beoordeelt of je genoeg feiten weet over een persoon of gebeurtenis. Het gaat om feiten over een ernstige misdaad. De politie en andere opsporingsdiensten moeten de melding kunnen gebruiken in hun onderzoeken. Je moet dus voldoende gegevens melden zoals een naam, adres, voertuig, datum en tijdstip.

Is M. bereikbaar tijdens de feestdagen?

M. is tijdens de feestdagen beperkt telefonisch bereikbaar. Natuurlijk is het wel mogelijk om online te melden.

Kerstdagen
25-12 Telefonisch gesloten
26-12 Bereikbaar van 9.00 tot 17.00 uur

Jaarwisseling
31-12 Bereikbaar van 8.00 tot 18.00 uur
01-01 Telefonisch gesloten

Online melden bij M.

Hoe werkt online melden bij M.?

In deze korte animatie leggen we de werkwijze van online melden bij M. uit.

Een melding wordt binnen 24 uur verwerkt. M. verwerkt de online meldingen dagelijks tijdens openingstijden van de meldlijn. Bij urgente spoedsituaties belt u onze meldlijn 0800-7000 of de politie.

Wat gebeurt er met mijn online melding?

De medewerkers van M. ontsleutelen en lezen het online meldformulier. Als jouw anonimiteit gewaarborgd kan worden en de informatie concreet en volledig genoeg is maken zij een melding met relevante informatie uit het formulier. Vervolgens stuurt M. de anonieme melding via een ander systeem door aan de partners. Uit de informatie die partners via M. ontvangen is niet af te leiden wie deze informatie heeft doorgegeven en of dat online of telefonisch is gebeurd.

Wordt mijn melding altijd doorgegeven?

Nee. Een melding wordt bijvoorbeeld niet doorgezet als:

  • Wij jouw anonimiteit niet kunnen waarborgen. Bij M. ben je altijd anoniem. Maar ben je ook anoniem voor degene waarover je meldt? Als de politie hem of haar oppakt, gaat deze persoon dan niet aan jou denken? Het antwoord op die vraag is belangrijk voor het kunnen garanderen van jouw anonimiteit. Als blijkt dat je de enige getuige bent van de misstand die je wilt melden maakt M. geen melding.
  • De melding niet voor M. bedoeld is. Is jouw informatie bedoeld voor M. of wilde je bijvoorbeeld bij de politie of de Belastingdienstmelden? Kijk bij partners hoe je rechtstreeks met hen contact kunt opnemen.
  • De informatie te weinig feiten bevat. De medewerker van M. beoordeelt of je genoeg feiten weet over een persoon of gebeurtenis. Het gaat om feiten over een ernstige misdaad. De politie en andere opsporingsdiensten moeten de melding kunnen gebruiken in hun onderzoeken. Je moet dus voldoende gegevens melden zoals een naam, adres, voertuig, datum en tijdstip.

 

Wil je weten of wij jouw informatie kunnen doorgeven? Dan kan je alleen telefonisch melden via 0800-7000.

Hoe beschermt M. mijn anonimiteit?

Er zijn technische en organisatorische maatregelen genomen om jouw anonimiteit te beschermen. Uit de informatie die partners via M. ontvangen is niet af te leiden wie deze informatie heeft doorgegeven en of dat online of telefonisch is gebeurd. Het is belangrijk dat je zelf zorgt voor goede privacybescherming op jouw eigen systeem.

  • Gebruik een up-to-date besturingssysteem en browser
  • Gebruik een virusscanner, firewall en anti-spyware
  • Open een private browser / privévenster
  • Wis na afloop je browsergeschiedenis en cookies
  • Meld alleen als je zeker weet dat meer mensen over de informatie beschikken
  • Praat met niemand over het feit dat je melding hebt gestuurd
  • Als je vermoedens hebt dat je computer gehackt is adviseren we gebruik te maken van een openbare computer, bijvoorbeeld in een bibliotheek of internetcafé.

Ben jij het enige slachtoffer en zijn er geen getuigen, dan kan je niet bij M. melden. We adviseren je om naar de politie te gaan.

Wat gebeurt er als ik per ongeluk informatie over mijzelf in de melding heb gezet?

De medewerkers van M. verwijderen alle herleidbare informatie uit het ingevulde meldformulier en maken een anonieme melding aan in een ander systeem. Deze melding wordt na een extra controle door een andere medewerker verstuurd naar de partners. Uit de informatie die de partners van M. ontvangen is niet af te leiden wie de informatie heeft doorgegeven. Informatie die kan wijzen op jouw identiteit wordt nooit doorgestuurd. Het online meldformulier wordt vervolgens verwijderd van de systemen van M.

Welke maatregelen moet ik als melder zelf nemen?

  • Gebruik een up-to-date besturingssysteem en browser
  • Gebruik een virusscanner, firewall en anti-spyware
  • Open een private browser / privévenster
  • Wis na afloop je browsergeschiedenis en cookies
  • Meld alleen als je zeker weet dat meer mensen over de informatie beschikken
  • Praat met niemand over het feit dat je melding hebt gestuurd
  • Als je vermoedens hebt dat je computer gehackt is adviseren we gebruik te maken van een openbare computer, bijvoorbeeld in een bibliotheek of internetcafé.

Kan ik alle browsers en devices gebruiken?

M. adviseert om gebruik te maken van een up-to-date besturingssysteem en browser. Sommige verouderde browsers worden niet ondersteund, zoals Internet Explorer 8.

Slachtoffer van een zedenmisdrijf? Bel 0800-7000!

Ben je slachtoffer van een zedenmisdrijf of meld je namens iemand die slachtoffer is? Dan kun je alleen telefonisch een melding doen via 0800-7000. De medewerkers van M. spreken jouw situatie dan zorgvuldig met je door. Online kun je als slachtoffer geen melding maken van een zedenmisdrijf.